Konflikthåndtering

Når vi arbejder med konflikthåndtering, går vi ind og kigger på konfliktens anatomi og forskellige perspektiver:

  • Hvad er en konflikt, hvorfor opstår de og hvilke uopfyldte behov kommer i spil?
  • Skal du løse konflikten, lave et kompromis, udskyde eller undgå konflikten –og hvordan arbejder du med det i praksis?
  • Hvordan arbejder du konstruktivt med de forskellige typer af modstand, og skaber et miljø hvor konflikter giver udvikling?

Konflikter kommer af engagement, og der er 3 opmærksomhedspunkter:

  • Konflikt giver forandring – og forandring giver konflikt
  • Konflikter er ikke rationelle, og kan ikke løses med §§
  • Konflikter går oftest ikke væk med tiden, de vokser!

Konflikter opstår når der i en relation kommer en uoverensstemmelse omkring en sag, og der samtidig er uopfyldte behov hos parterne.

Vi giver indsigt i, hvori disse behov oftest ligger, hvad man kan gøre ved dem, og hjælper evt. med til at løse konflikten fx gennem medierende møder. Herved understøtter vi etableringen af et tillidsbaseret samarbejde som skaber god forretning.